Geluk
voor beginners
Inleiding
Vaak lijken mensen te denken dat
geluk een soort toestand zou zijn die eens en voorgoed
‘bereikt’ zou kunnen worden. Sommige mensen denken ook dat zij deze toestand
bereikt zullen hebben ‘eens hun problemen opgelost zullen zijn’…
Denk eens aan een muzikant die
een muziekstuk gaat spelen. Hij begint met de eerste noot en eindigt
uiteraard met de laatste. Men zou dus kunnen stellen dat het
doel van het spelen van een muziekstuk eruit bestaat de laatste noot te
bereiken nadat alle tussenliggende moeilijkheden zijn opgelost. Als dat zo
zou zijn, dan zou dat doel natuurlijk veel gemakkelijker bereikt kunnen
worden: vergeet gewoon alle tussenliggende moeilijkheden en speel alleen de
laatste noot! Geen muzikant die goed bij zijn hoofd is, zal dat zelfs maar in
overweging nemen. Waarom niet? Omdat het ware doel niet is het einde te
bereiken, maar muziek te spelen! De eindnoot geeft alleen de richting aan
waar men naartoe moet spelen. Het plezier zit hem precies in het proces van
het spelen, niet in het bereiken van het einddoel. Daarom wil men een
muziekstuk ook steeds weer opnieuw spelen (en horen).
Geluk is het beleven van
het proces van het leven
|
Zo is het ook met het leven. Geluk
is gelegen in het beleven van het proces van het leven,
niet in het ‘bereiken’ van een doel en ook niet in het ‘opgelost zijn van
alle problemen’. Met andere woorden: het ware doel is niet het bereiken van
een doel, maar het bewegen in een bepaalde richting. Concrete
doelstellingen dienen alleen maar om de reis van het leven te structureren en
te organiseren. Zij zijn geen doel op zich en als een doel eenmaal bereikt
is, zal men toch altijd weer een nieuw doel moeten bepalen. Een doel
bereiken is weliswaar een plezier, maar dat plezier is altijd
van korte duur en om verder te gaan moet men al spoedig uitkijken naar weer
een volgend doel. Elk bereikt doel is altijd weer een nieuw begin. Doelen
zijn stappen en na elke stap moet weer een volgende stap worden gezet.
Geluk gaat niet om
resultaten maar om de vreugde van het leven
|
Geluk gaat nu eenmaal niet om resultaten
maar om vreugde, met name de vreugde van het leven en van het
elegant omgaan met de problemen die zich daarbij onvermijdelijk stellen. De
reis zelf kent geen einde.
De richting die
dit proces van opeenvolgende stappen en doelstellingen uitgaat, wordt bepaald
door waarden. Waarden zijn richtingen die men nooit kan
bereiken, zoals het oosten een richting aangeeft die men nooit kan bereiken.
Waarden zijn bijv. mededogen, liefde, medemenselijkheid, maatschappelijke
betrokkenheid, zorgzaamheid, wijsheid of spiritualiteit. Doelstellingen zijn
dan waardevol als ze ons verder brengen in een bepaalde
richting.
Geluk kan dus
omschreven worden als het vreugdevol onderweg zijn naar opeenvolgende
doelstellingen die waardevol zijn omdat ze ons in de richting van een
bepaalde waarde brengen. Het is als het ware een automatisch gevolg van het
besef dat we een waardegericht pad volgen.
Er zijn geen ‘problemen’
of ‘mislukkingen’…
|
Als we op die manier
waardegericht leven, is er ook geen sprake meer van ‘problemen’ of
‘mislukkingen’. In werkelijkheid zijn er immers alleen maar
voorvallen en omstandigheden die zich voordoen. De werkelijkheid is neutraal.
Zij doet zich gewoon voor. Wij nemen beslissingen en maken keuzen, en die
leiden weer tot andere
voorvallen en omstandigheden.
Mislukkingen lijken er alleen te zijn als we gefixeerd zijn op het bereiken
van een bepaald doel en een bepaald resultaat, als we resultaatgericht
leven. Maar als we waardegericht leven, is het niet meer zo
belangrijk of een welbepaald doel al dan niet bereikt wordt. Er zijn immers
altijd andere doelstellingen die ons ook in de juiste richting kunnen
brengen, we hebben altijd plezier in de reis, we doen altijd ervaringen op en
we leren altijd iets bij. Problemen en mislukkingen zijn alleen maar
onverwachte leermomenten, voorvallen waarvan we het voordeel nog niet helemaal
begrepen hebben, een feedback van het leven. Misschien moeten we op onze reis
soms wegomleggingen volgen of soms zelfs even in een schijnbaar “verkeerde”
richting lopen, die ons misschien buiten onze comfortzone brengt,
bijvoorbeeld om rond een berg of over een rivier te komen. Als je dan alleen
dat stukje van de weg bekijkt, kan dat op een “verkeerde richting” of op een
“mislukking” lijken. Als je het grotere plaatje bekijkt, zie je dat het
alleen maar een bepaald stuk van de weg is.
Het bepalen van waarden is een
uiting van leiderschap. Het bepalen van concrete doelen is als
het opmaken van een routekaart, een reisplan om je in de goede richting te
brengen. Dat is de concrete uitvoering, die te maken heeft met management.
In principe zou men ook kunnen ronddwalen en hopen dat men wel in de juiste
richting zal uitkomen, maar dat is niet zo effectief. Doelgericht reizen in
de gekozen richting is veel praktischer.
Vier
dimensies, vier intelligenties
To
live,
to
love,
to
learn,
to leave a legacy
|
In de mens kunnen we vier
dimensies onderscheiden: een biologische, een emotionele, een mentale en een
spirituele dimensie. Deze vier dimensies kunnen kort gekenmerkt worden met de
woorden: leven, liefhebben, leren, nalaten (to live, to love, to learn, to
leave a legacy). Deze vier dimensies beantwoorden aan vier behoeften
en vier intelligenties. Ons uitgangspunt is dat een mens
alleen tot echt gelukkig-zijn kan komen als hij deze vier dimensies op zijn
reis door het leven op een adequate wijze kan ervaren en beleven.
Biologische intelligentie is
opgeslagen in het lichaam met zijn aangeboren, ingebedde kennis. In het
lichaam is een grote mate van intelligentie aanwezig, die tijdens miljoenen
jaren van evolutie geduldig werd opgebouwd. Het lichaam “weet” immers precies
hoe het moet ademhalen, hoe het voedsel moet gebruiken voor het opbouwen van
cellen en weefsels, hoe het de bloeddruk en de hartslag op peil moet houden,
hoe het rechtop moet lopen, hoe het zich moet voortplanten, enz. Daartoe
hoeven we helemaal niets te doen. We moeten niet nadenken over het gebruik
van de juiste zenuwen en spieren als we een trap oplopen, het lichaam doet
dat volkomen autonoom en uit zichzelf.
De grootste hoeveelheid kennis
zit opgeslagen in ons genetisch materiaal. Hoewel we deze kennis niet
rechtstreeks kennen, geven we ze toch door aan de volgende generatie, als een
boek dat we kopiëren en doorgeven zonder het te kunnen lezen.
Emotionele intelligentie heeft
te maken met emoties (angst, woede, verdriet, blijdschap…) van onszelf en van
anderen, met empathie en met sociale vaardigheden. Men spreekt van EQ.
Emoties zijn aangeboren en ingeprogrammeerde patronen die essentieel zijn
voor onze overleving. Ook deze zijn door de evolutie opgebouwd en verfijnd
ten behoeve van onze overleving. Onze emotionele intelligentie maakt daartoe
gebruik van de biologische intelligentie. Als we bijv. om emotionele redenen
iemand een dienst willen bewijzen, dan zorgt de biologische intelligentie
ervoor dat de nodige zenuwsignalen naar de juiste spieren worden gestuurd,
zodat we dat inderdaad ook kunnen doen zonder dat wij ons zorgen hoeven te
maken over hoe dat juist in zijn werk gaat. De biologische intelligentie is
dus een dienaar van de emotionele intelligentie.
Mentale intelligentie is wat
meestal kortweg intelligentie of IQ wordt genoemd. Het is deze intelligentie
die ons in staat stelt te analyseren, logisch en abstract te denken, taal te
gebruiken, te visualiseren, conclusies te trekken en creatieve oplossingen te
bedenken. Het is de rationele functie van de mens. Het is de intelligentie
die de mens tot een bewust en ethisch wezen maakt. Het is onze ethische
dimensie. Mentale intelligentie is de bewuste intelligentie die de lagere,
biologische en emotionele intelligenties overstijgt en ons onze menselijke
vrijheid en verantwoordelijkheid geeft. Deze intelligentie maakt dan ook dat
wij ons als mens gedragen en niet als een dier, dat deze vrijheid immers niet
heeft.
Het volstaat een
intentie te formuleren…
|
Mentale intelligentie staat dus
op een hoger niveau en geeft van daaruit sturing en leiding aan de
biologische en de emotionele intelligentie. Ook hier weten wij niet hoe dat
juist in zijn werk gaat. Het volstaat evenwel dat wij in ons bewustzijn
gewoonweg een intentie formuleren (“Ik ga nu eens een
vriendelijk antwoord geven!”) en de uitvoering volgt als
vanzelf. Ons lichaam en onze emoties volgen immers altijd onze intenties. Het
zijn onze trouwe dienaren, die altijd klaar staan en die wij
daarom ook moeten respecteren en
waarderen.
Onze mentale intelligentie
probeert voortdurend dingen “onder controle” te houden, ons agenda te bepalen
en ons op mogelijke gevaren te wijzen door ons voortdurend gedachten en
beelden voor te houden van wat er allemaal verkeerd zou kunnen gaan. Dat zijn
geen “negatieve gedachten die ons achtervolgen”, dat is gewoon onze mentale
intelligentie die ons probeert te waarschuwen voor mogelijke gevaren. Onze
mentale intelligentie is immers voortdurend angstig voor tekort aan materiële
voorzieningen, aan affectie, aan liefde, aan erkenning, aan welzijn, enz.
Onze emotionele intelligentie reageert daarop veelal met angst
of ‘zich niet goed voelen’ en als dat niet volstaat kunnen ook
nog schuldgevoelens ingeschakeld worden. In hun grote ijver om
ons te dienen, kunnen onze trouwe dienaren het ons dus ook wel eens moeilijk
maken.
Onze mentale intelligentie houdt
daarbij ook liever een gekende toestand in stand dan een onbekende toestand
te moeten exploreren en kan daarbij vaak heel overtuigend overkomen door twijfel
te zaaien door te verwijzen naar ervaringen uit het verleden
(“je weet toch dat dat niet werkt!”). Het vasthouden aan bekende patronen
(bijv. het beeld van “wie je bent” of “hoe je in elkaar zit”) en het
vermijden van onbekende patronen zijn strategieën van de mentale
intelligentie. Dat is het verschijnsel van ‘psychische weerstand’
tegen nieuwe en onbekende omstandigheden. Men kan zich dan makkelijk laten
vangen aan dat andere idee van de mentale intelligentie, namelijk dat we die
weerstand, die gevoelens of die angst eerst moeten “overwinnen”, “onder
controle krijgen” of “opruimen”.
De sociale context
zal dat veelal bevestigen want ook anderen vinden het vaak niet leuk als je
verandert. Rationalisatie, vermijdingsgedrag en obstructie kunnen vele vormen
aannemen! Het is nochtans eenvoudig deze patronen te leren herkennen, onze
mentale intelligentie gewoon te bedanken voor de moeite, de aangeboden
informatie te overwegen, en dan een keuze te maken of we desondanks al dan
niet in de ingeslagen weg verder willen gaan. Daartoe hebben we spirituele
intelligentie nodig want onze mentale intelligentie zal ons proberen voor te
houden dat dit veel te moeilijk, onmogelijk, onmenselijk of zelfs gevaarlijk
is…
Spirituele intelligentie of SQ
is de mogelijkheid om een antwoord te geven op de eeuwenoude en blijvende
vragen van de mens: Wie ben ik?
Wie wordt hierdoor een
beter mens?
|
Waar ben ik mee bezig? Waarom is
wat ik doe belangrijk? Wie wordt daar beter van? Het zijn vragen naar de zin
van het bestaan als uiting van het diepe verlangen naar verbinding met iets
groters en hogers dan ons ego, ons eigen persoontje, ons eigen huisje. Dit is
de hoogste en voor de mens belangrijkste intelligentie, die leiding en
richting geeft aan de drie andere intelligenties. Spirituele intelligentie
maakt het mogelijk een zinvol leven te leiden door ons leven in de juiste
richting te sturen. Het is de stem binnenin die ons zegt wat goed en juist
is, en die ons aanzet het goede te doen. Spirituele intelligentie leidt tot
psychische bevrijding uit de beklemming van het enge, emotiegerichte en
contingentiegestuurde ego-denken. Het is onze spirituele intelligentie die de
hogere emotie van geluk mogelijk maakt. Spirituele intelligentie is immers de
plaats in onszelf waar we tot het bewustzijn kunnen komen dat we heel en
compleet zijn, dat niets uit de buitenwereld ons heler kan maken dan we al
zijn, dat we niets nodig hebben. Het is een bewustzijn van overvloed, van
waaruit echte liefde mogelijk is.
In tegenstelling tot mentale
intelligentie, die een rationele, kritische functie is gericht
op afstandelijkheid, analyse en onderzoek, is spirituele intelligentie een hogere
ervaringsfunctie, die gericht is op aanwezigheid, aanacht, aanvoelen
en éénworden. Spiritualiteit is de ervaring van verbinding met het wonder van
het leven, en het leren dit wonder in alle aspecten van het leven te zien,
ook in die aspecten waarvan onze mentale intelligentie ons zegt dat ze ‘niet
goed’ zijn. Het is inzien dat wij deel uitmaken van een universum dat bestaat
uit elementen die allemaal hun best doen om zo goed mogelijk te zijn. Het
universum is zo volmaakt als het nu kan zijn. Het bestaat uit organismen,
cellen, moleculen, atomen en elementaire deeltjes die allemaal hun uiterste
best doen om zo goed mogelijk te zijn.
Spirituele intelligentie heeft
te maken met de functie van leiderschap over het eigen leven,
d.i. met het bepalen van waarden en richting. De andere intelligenties worden
ingezet in het vaststellen van concrete doelen om in de gekozen richting
verder te gaan. Dat is management.
Geluk is de hogere
ervaring die wij kunnen kennen als wij de diepe overtuiging hebben in
de goede richting te gaan, de goede waarden na te streven, ‘het goede’ te
doen, een beter mens te worden. Dat kan vele vormen aannemen. De eenvoudigste
en voor ieder bereikbare vorm van ‘het goede’ doen is de liefdevolle
benadering van de medemens. Andere vormen van ‘het goede’ doen zijn
bijdragen aan de wetenschap, de samenleving, de zorg voor het milieu of de
kunst.
Verschillende
niveaus
Het is een merkwaardig gegeven
dat de evolutie blijkbaar voor deze hiërarchische organisatie
heeft gekozen, waarbij een ‘hogere’ intelligentie steeds gebruik maakt van
een ‘lagere’ intelligentie. Dat kan vergeleken worden met de dirigent van een
symfonieorkest die bepaalde beslissingen neemt over de uitvoering van een
muziekstuk, die vervolgens uitgevoerd zullen worden door de ‘lagere’
competenties van de muzikanten. De dirigent zelf hoeft niet alle instrumenten
te kunnen bespelen.
Ook in een computer vinden we
een dergelijke opbouw waarbij een ‘hoger’ programma (bijv. Word) gebruik
maakt van de lagere intelligentie van Windows, dat op zijn beurt gebruik
maakt van de intelligentie van het operating system. De gebruiker van
de computer hoeft dat allemaal niet te weten maar kan gewoon opdrachten geven
aan het hoogste programma. Hij kan volstaan met het meedelen van intenties.
Er is dus een hiërarchische
structuur in de verschillende vormen van intelligentie. Met onze mentale
intelligentie proberen wij een antwoord te geven op de vraag wat
te doen. Onze spirituele intelligentie geeft antwoord op de vraag waarom
we doen wat we doen. Onze emotionele intelligentie geeft ons de energie
om het te doen. Onze biologische intelligentie staat klaar om uit te
voeren.
Een mens kan pas als volledig
mens functioneren en echt gelukkig zijn als hij zich in deze vier dimensies
zo goed mogelijk kan uitdrukken. Mensen willen menswaardig kunnen overleven,
willen liefde kunnen ervaren, willen hun creativiteit kunnen gebruiken en
willen een zinvol leven leiden. Dan zullen ze enthousiast deelnemen aan het
leven.
Depressie
Als mensen in hun werk, in hun
relatie of in hun leven niet in deze vier dimensies aangesproken en
uitgedaagd worden, voelen ze zich geen volwaardig mens en verliezen ze hun
belangstelling en hun motivatie of gaan obstructie voeren. Mensen kunnen
zich dan ‘zonder respect’, als een ‘ding’ of als een ‘nummer’ behandeld
voelen.
Als mensen voor zichzelf geen
zinvol bestaan meer zien en bijgevolg geen ‘zin’ in het leven meer hebben,
leidt dat tot een gedrag dat als ‘depressie’ kan worden omschreven.
Eén van de grote problemen in de
samenleving (onder meer ook aangegeven in het recente ‘Summit for the Future’
van de Club of Amsterdam) is de afwezigheid van motiverende, positieve
beelden voor de toekomst. De afwezigheid van positieve en zinvolle beelden
voor de toekomst is de belangrijkste oorzaak van depressie. Depressie kan
niet alleen beschreven worden bij individuen, maar ook in samenlevingen. De
therapie is in beide gevallen dezelfde: het creëren van positieve, zinvolle
beelden of, zoals de Summit for the Future het uitdrukte: feeding the
global brain with positive images. De global brain wordt gedragen
door ieder van ons en ieder van ons is belangrijk en draagt bij tot het
creëren van een veld van zinvolheid.
Rationaliteit
en emotionaliteit
Onze aangeboren emoties zetten
ons, zoals elk dier, ertoe aan te proberen onze overleving veilig te stellen.
Vooral de westerse mens heeft zijn mentale intelligentie, zijn rationele
functie, ontwikkeld en tot grote hoogte opgedreven, en heeft de daardoor
ontstane vrijheid gebruikt om allerlei technische en technologische
verwezenlijkingen re realiseren. Daardoor kunnen wij niet alleen onze
overleving veilig stellen, maar ook ons comfort en onze veiligheid ongekend
vergroten, zelfs vele malen meer dan wat wij eigenlijk voor onze overleving
nodig hebben en zelfs als dit nadelig is voor anderen of zelfs voor de
planeet. Ons zoeken naar persoonlijk comfort kan daardoor lijden en tekort
veroorzaken bij andere medebewoners van deze planeet.
Het zoeken naar persoonlijk
comfort bevredigt wel onze biologische, onze emotionele en onze mentale
intelligentie, maar geeft geen antwoord op onze hogere emoties en op onze
spirituele behoefte. Daardoor blijft er een leegte die maakt
dat vele mensen zich niet gelukkig kunnen voelen. Zij hebben
misschien wel een comfortabel en plezierig leven, zij hebben wel geluk, maar
zij zijn niet gelukkig.
Geluk
versus plezier
Plezier kan
gedefinieerd worden als het genieten van het aangename en het plezierige uit
de wereld dat je te beurt valt, dat op je af komt. Dat is ‘geluk hebben’.
Daar is op zich natuurlijk niets mis mee, dat doen dieren ook. Maar als
mensen hun hogere intelligenties niet ontwikkelen en gebruiken, zullen ze al
snel terugvallen op het uitsluitend najagen van lichamelijke genietingen en
emotionele genoegdoeningen. Zij leven dan een resultaatgericht en emotiegericht
bestaan, maar geen procesgericht en waardegericht bestaan.
Als in een symfonieorkest
niemand goed weet met welke partituur men speelt , zullen de muzikanten gaan
proberen zich individueel te amuseren en zullen zich chaotisch gaan gedragen,
op grond van toevallige stemmingen (emotiegericht) of toevallige omstandigheden
(contingentiebepaald). Dat is een beetje het beeld van onze samenleving. In
onze samenleving is er dan ook een groot aanbod aan gemakkelijk en permanent
beschikbaar vermaak en genietingen, aan duur maar kinderlijk speelgoed
(alomaanwezige jongerencultuur en jongerenmuziek, festivals, pretparken,
verwencentra, allerlei miss-verkiezingen, spelletjes en wedstrijden,
reusachtige sportcomplexen voor competitiesport …). Veel geld en energie
gaat naar dit soort gecommercialiseerd amusement en jongerenvermaak.
Een verontrustend teken van de
afwezigheid van een hogere intelligentie, is dat de westerse mens zich
blijkbaar gemakkelijk kan vermaken zonder zich te bekommeren om het lot van
medemensen die een beetje verder op de planeet wonen, bijv. in de derde
wereld. Dat is een kinderlijk gedrag, onwaardig voor volwassenen, en kan niet
tot waar geluk leiden. Een volwassene kan de ogen niet blijven afwenden of
wegzappen van televisieprogramma’s met ‘storende’ beelden. Geluk is immers
het weten dat je het goede doet, dat er iets goeds van je uitgaat, dat je
iets goeds aan de wereld bijdraagt, dat je leven niet futiel is maar een
betekenis heeft.
Gelukkig zijn vereist
dus het ontwaken uit de mythische droom dat materiële bezittingen en
prestaties tot geluk zullen leiden, met andere woorden dat bezitswaarden of
prestatiewaarden tot zijnswaarden kunnen leiden. De waarneming is inderdaad
dat vele mensen in onze (geïndustrialiseerde en gecommercialiseerde)
samenleving over ongekende mogelijkheden tot behoeftebevrediging, emotionele
genoegdoening en lichamelijk plezier en genietingen beschikken, maar niet
over veel geluk blijken te beschikken. Integendeel, heel wat mensen verklaren
zich ‘niet goed te voelen’ of zelfs ronduit ‘ongelukkig’ te zijn en het
aantal depressies en suïcides, evenals het gebruik van antidepressiva en
andere geneesmiddelen vertoont een voortdurende toename. Naarmate mensen
materieel méér verwend worden, blijken zij meer zuur en bitter te worden. Hun
bewustzijnsveld raakt verengd en zij worden blind voor de vreugde en het
mysterie van het bestaan.
Geluk is niet het
opvullen van een tekort maar de ervaring van een volheid
|
Geluk is
inderdaad niet het opvullen van een tekort, het is de ervaring van een
volheid. Die volheid is van spirituele aard en kan niet bereikt worden met
materiële bezittingen. Die leiden alleen maar tot de ervaring van nog meer
wensen en ‘tekorten’. De ervaring van ‘tekort’ of van angst voor tekort is
vrijwel algemeen. De enige manier om tot echt geluk te komen, is de ervaring
dat
Maar van je leven een
liefdesbrief aan het leven.
Charlie Chaplin
|
we in ons zijn niets tekort
komen. Dat we alles hebben wat we kunnen nodig hebben. Dat niets uit de
buitenwereld, geen enkel materieel bezit en geen enkele prestatie, iets kan
toevoegen aan ons zijn of ons een gelukkiger mens kan maken. Gelukkig zijn is
zich realiseren dat men reeds gelukkig is, niet om wat men bezit of om wat
men kan doen, niet om de gebeurtenissen die zich voordoen of zich niet
voordoen, niet om goed nieuws of om slecht nieuws, maar omdat men getuige mag
zijn en mag deelnemen aan het wonder van het bestaan, zoals men vervuld wordt
als men getuige mag zijn van de schoonheid van een roos. Deze houding van
geluk is een beslissing die men elke dag kan nemen. Dit bewustzijn van
dankbaarheid en van overvloed is de belangrijkste spirituele intelligentie
die ons in staat stelt tot geven zonder iets terug te vragen, met andere
woorden tot onvoorwaardelijke liefde, tot het zien van de ander als persoon,
niet als middel tot eigen behoeftebevrediging. Geluk leidt dus niet tot
opgesloten in zichzelf leven, maar is juist een voorwaarde tot echte liefde,
terwijl het beoefenen van liefde weer ons geluk zal vergroten. Mensen die
gelukkig zijn, willen ook anderen gelukkig maken.
Wakker
worden
Mensen die gelukkig zijn, willen
ook anderen graag gelukkig maken. Alleen mensen die ongelukkig zijn, hebben
het moeilijk met zichzelf en maken het
Vrijheid zonder de
richtende kracht van waaden is geen vrijheid maar is oeverloze leegte
|
ook anderen moeilijk. Dat is de
echte oorzaak van depressie, agressie, zinloos geweld en oorlog, zowel
individueel als in relaties of collectief. Dat is dus niet omdat mensen in de
grond slecht, dom of lui zouden zijn, maar omdat ze een teveel aan geld,
tijd, energie en vrijheid hebben, die ze niet in een zinvolle richting weten
te gebruiken. Vrijheid zonder de richtende kracht van waarden,
is echter geen vrijheid maar een oeverloze leegte. Het is een
vrijheid die nergens toe dient. Mensen weten niet hoe ze hun menselijke en
materiële mogelijkheden kunnen gebruiken om geluk te creëren door bij te
dragen aan het leven als opperste waarde. Zij zijn niet dankbaar voor wat ze
gekregen hebben en zijn daarentegen opstandig omdat ze in een wereld
terechtkomen die hen ogenschijnlijk geen mogelijkheden biedt voor een zinvol
bestaan. De samenleving biedt inderdaad geen context waarin mensen zich
gemakkelijk gelukkig kunnen voelen. Wij kunnen de ogen niet blijven sluiten.
Wij kunnen storende televisiebeelden niet blijven wegzappen. Wie de ogen
opent en globaal gaat kijken en denken, wat steeds meer onvermijdelijk zal
worden, ziet dat we in een wereld leven met een globale onrechtvaardigheid
die de voedingsbodem zal vormen voor nog meer fundamentalisme, terrorisme,
opstand en geweld. Maar de samenleving zijn wijzelf. Wij moeten gaan zien dat
wij in een veld van wederzijdse beïnvloeding leven en dat de keuzes
die wij hier maken, bijv. in ons consumptiegedrag, een rechtstreekse invloed
hebben op het leven van planten, dieren en mensen over de gehele wereld. In
die omstandigheden zal geluk niet evident zijn. We kunnen niet wetens en
willens onheil aanrichten en ons toch goed blijven voelen.
Tijd dus om wakker te worden,
zowel uit de droom van lijden en ongeluk, als uit de droom van de genietingen
en genoegdoeningen, om tot een waarachtig geluk te komen. Wij moeten
afstappen van de mythe van de ‘creation of wealth’ om te komen tot de
‘creation of happiness’. Meer geluk zal niet bereikt worden door agressie,
geweld en terrorisme te ‘bestrijden’, maar door de voedingsbodem weg te nemen
en een context te creëren waarin mensen uitgenodigd en uitgedaagd worden om
gelukkig te zijn en geluk uit te stralen. Wij moeten leren beter voor
onszelf te zorgen door beter voor anderen te zorgen. De ontwikkeling
van de samenleving berust immers op de ontwikkeling van individuen, terwijl
omgekeerd de samenleving een kader vormt waarbinnen individuen zich zullen
kunnen ontwikkelen.
De
realiteit van het leven is dat we op elk ogenblik het product zijn van de
talloze beslissingen die we op elk ogenblik nemen. Elke dag maken we
honderden of duizenden keuzes. Op elk ogenblik kunnen we een keuze maken voor
kleinheid, angst, woede, wrok, bitterheid of haat. Maar we kunnen even
gemakkelijk kiezen voor geluk, leiderschap, een glimlach, grootmoedigheid of
vriendelijkheid…
De keuze
is aan ons!
>> naar boven
|